5 důvodů, proč je z Despacita jeden z největších hitů všech dob
5. 9. 2017 16:54 | Patricie Kolohnátková

S víc než 3,5 miliardami shlédnutí na YouTube je latinskoamerický singl Despacito absolutním králem tohoto video kanálu. A ano, už jste asi slyšeli, že porazil dokonce i Gangnam Style, který si pro mnohé z nás dost nepochopitelně YouTube prvenství držel spoustu měsíců předtím. Proč po skladbě, jejíž název lze volně přeložit jako Pomalu, šílí celý svět? Tady je 5 důvodů, proč se Despacito stalo jedním z největších hitů všech dob.

5. Luis Fonsi má talent

Když se v rádiích začalo Despacito masivně hrát, možná jste si říkali, že jméno Luise Fonsiho slyšíte poprvé. S hudbou i hitparádami má ale bohaté zkušenosti. Portorický rodák si jako malý kluk zamiloval chlapeckou skupinu Menudo, ze které vzešel samotný Ricky Martin.

V 11 se Luis přestěhoval do Orlanda na Floridě, kde navštěvoval stejnou střední jako DJ Khaled nebo Joey Fatone ze skupiny NSYNC. Právě s Fatonem pak piloval zpěv na písních skupiny Boyz II Men. Fonsi má za sebou studium hudby na Floridské univerzitě a zahrál si už třeba s Britney Spears nebo Christinou Aguillerou. Pro Barracka Obamu pak zazpíval u příležitosti koncertu Nobelovy ceny míru v Oslu.

4. Daddy Yankee dává skladbě jedinečný nádech

Ano, Luis Fonsi je přeborníkem hlavně na slaďáky, co se líbí spíš holkám. I proto ve skladbě hostuje Daddy Yankee, který Despacitu dodává potřebný šmrnc. Mistr reggaetonu, který do tónů reggae rapuje už hezkých pár let, poprvé výrazně zaútočil na hitparády před více než 10 lety. Rozhlasový éter v roce 2005 ovládla jeho skladba Gasolina, tehdy byl ale ještě reggaeton daleko od vln mainstreamu.

I proto lze říct, že to byl právě Daddy Yankee a pár dalších (třeba Shakira se svým hitem Hips Don`t Lie nebo Danza Kuduro od Dona Omara), kteří dokázali reggaeton exportovat za hranice latinskoamerického světa, a připravit tak půdu právě pro Despacito. „Jsem přesvědčen, že reggaeton už dneska není žádný okrajový žánr, jde vlastně o pop,” řekl hudební producent Despacita Mauricio Rengifo. „V dnešní době už nelze mluvit o tom, že je na jedné straně latinskoamerický pop, který představují umělci jako Ricky Martin, Jennifer Lopez nebo Shakira, a na druhé straně reggaeton v podání třeba Daddyho Yankeeho. Latinskoamerický pop totiž reggaeton pohltil, a ze dvou se tak stal jen jeden žánr.”

3. Autoři používají osvědčený recept, jak vytvořit hit

Už jste někdy slyšeli o kouzelných 4 popových akordech? Jedná se o to, že už někdy od 60. let minulého století začali autoři používat 4 konkrétní akordy, které jsou jedním z klíčových prvků celé řady hitů. Jde o C dur, F dur, G dur a A mol. Fenoménu 4 kouzelných akordů se věnuje i video skupiny The Axis of Awesome, kteří do pouhých 6 minut dokázali vměstnat přes 50 popových skladeb, které jsou na těchto 4 akordech postaveny.

Podívejte se na video o 4 akordech od The Axis of Awesome:

Ano, je to tak, na tomto osvědčeném receptu jsou postaveny skladby jako Paparazzi od Lady Gaga, When I Come Around od Green Day, It`s Too Late To Apologize od Timbalanda nebo You`re Beautiful od Jamese Blunta.

V Despacitu pak byly akordy použity v pořadí A mol F dur, C dur a G dur, což je podle profesora prestižní hudební školy Berklee Wayna Marshalla ta zcela nejdramatičtější varianta ze všech možných. Tenhle recept je pak často použit třeba ve filmových trailerech, aby jim dodal napětí.

2. Despacitu pomohl YouTube. A taky Justin

Kdyby Luis Fonsi natočil Despacito před 5 lety, skladba by pravděpodobně nikdy nepřekročila hranice Jižní Ameriky. Za to, že se tak stalo, vděčíme hlavně zcela jiné konzumaci hudebního obsahu, než na jakou jsme tehdy byli zvyklí a která je dnes zcela běžná. Předtím lidé spoléhali většinou na rádia či hudební televize. Dneska mají na hitparády hlavní vliv sociální sítě i hudební služby, jako jsou právě YouTube, Spotify, iTunes a další.

Podívejte se na klip k Despacitu na YouTube:

Před rokem 2013 byly hudební hitparády v USA sestavovány pouze na základě počtu přehrání skladeb v rádiích a prodejů alb a singlů. Právě od roku 2013 ale začali zástupci oficiální hitparády Billboard Chart brát zřetel i na počet přehrání na YouTube. I díky tomu se do čela žebříčku dokázala vyhoupnout skladba Gangnam Style.

Masivnímu úspěchu Despacita pak pomohl i Justin Bieber. Při své letošní jarní návštěvě Porto Rica zavítal i na jednu z místních diskoték. Když skladbu uslyšel, chytla ho natolik, že už pár hodin na to byl na světě Bieberův remix. A i když má dnes na YouTube „jen” okolo půl miliardy shlédnutí, na prosazení Despacita měla jeho verze zásadní vliv.

1. Despacito láme rekordy

Luis Fonsi a Daddy Yankee si jistě už hezkých pár měsíců klepou vzájemně po ramenou. I když ani jeden z nich není v hudebním světě žádným nováčkem, se skladbou Despacito se jim v mnoha ohledech povedlo přepsat hudební historii. Co se prodejů týče, má skladba pořád co dohánět, od roku 1996 je ale po Macareně od Los del Rio vůbec první španělsky zpívanou skladbou, která usedla na první místo americké hitparády Billboard Hot 100.

Despacito hitparádové prvenství oslavilo v dalších téměř 50 zemích. Jak už bylo řečeno výše, na YouTube jde o video s největším počtem shlédnutí i likeů, které navíc nejrychleji překonalo hranici 2 miliardy shlédnutí. Despacito pak bylo vůbec první skladbou, která překročila hranici 3 miliard, což se jí povedlo za pouhých 6 měsíců. Pro porovnání: překonat třímiliardovou hranici trvalo Wiz Kahlifově hitu See You Again dlouhé 2 roky.